Statut

STATUT
SAMORZĄDOWEGO LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO 
W WYDMINACH

Tekst ujednolicony po zmianach wprowadzonych Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 27 sierpnia 2015 r.

Misja i wizja szkoły: „Warto podjąć trud nauki, żeby być lepszym”.
    
WARTOŚCI:
     Bezpieczeństwo - każdy w  szkole czuje się bezpiecznie.
     Szacunek - traktujemy się nawzajem z szacunkiem, uprzejmością i uczciwością.
     Odpowiedzialność - czujemy się odpowiedzialni i upoważnieni do osiągania najlepszych  wyników poprzez współpracę na każdym poziomie.
     Miarą naszego sukcesu jest:
     - Kreatywny i odpowiedzialny uczeń,
     - Twórczy i przyjazny nauczyciel,
     - Zaangażowany w życie szkoły rodzic.
        

SPIS TREŚCI:

   I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
Przepisy definiujące
Nazwa szkoły i inne informacje o szkole
   II. CELE I ZADANIA SZKOŁY
Kształcenie ogólne
Religia / etyka / wychowanie do życia w rodzinie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna / nauczanie indywidualne / nauczanie domowe / indywidualny tok nauki
Działalność wychowawcza i opiekuńcza szkoły
   III. ORGANY SZKOŁY I ICH ZADANIA
Postanowienia ogólne
Samorząd Uczniowski
   IV. STRUKTURA ORGANIZACYJNA SZKOŁY
Planowanie działalności szkoły
Profil nauczania
Doradztwo zawodowe
Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej
Biblioteka i czytelnia szkolna
Zasady oceniania, klasyfikowania i oceniania uczniów
   V. NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
   VI. UCZNIOWIE SZKOŁY
Zasady przyjmowania uczniów do liceum
Prawa i obowiązki uczniów
Nagrody i kary
   VII. WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW
Cele, metody i zadania wewnątrzszkolnego systemu oceniania
Ocenianie uczniów liceum
Punktowy system oceniania zachowania
Akcje sprawdzające
Promocja
Egzamin klasyfikacyjny
Egzamin poprawkowy
Egzamin klasyfikacyjny, poprawkowy i ocena zachowania – tryb odwoławczy 
   VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 1
Przepisy definiujące

§ 1
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1.    Szkole, Liceum - należy przez to rozumieć Samorządowe Liceum Ogólnokształcące w Wydminach.
2.    Ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr. 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
3.   Statucie - należy przez to rozumieć Statut Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach.
4.   Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organa  działające w Zespole Szkół Ogólnokształcących.
5.   Organach Samorządu Uczniowskiego - należy przez to rozumieć organa działające w Samorządowym Liceum Ogólnokształcącym w Wydminach.
6.   Uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach oraz ich rodziców i opiekunów prawnych.
7.   Wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Samorządowym Liceum Ogólnokształcącym w Wydminach.
8.   Organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Radę Gminy Wydminy.
9.   Organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Samorządowym Liceum Ogólnokształcącym - należy przez to rozumieć Kuratora Oświaty w Olsztynie.
10. Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu Postępowania Administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora w prawach z zakresu obowiązku szkolnego, jest Kurator Oświaty.

Rozdział 2
Nazwa szkoły i inne informacje o szkole
§ 2
1.   Samorządowe Liceum Ogólnokształcące w Wydminach jest publiczną szkołą ponadgimnazjalną.
2.   Samorządowe Liceum Ogólnokształcące wraz ze Szkołą Podstawową im. Feliksa Nowowiejskiego i jej filiami w Zelkach i Talkach oraz Gimnazjum wchodzi w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.

3.   Siedziba szkoły znajduje się w Wydminach przy ul. Grunwaldzkiej 94.

§ 3
1. Ustalona nazwa Samorządowe Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Wydminach używana jest w pełnym  brzmieniu.
§ 4
1. Szkoła może posiadać własny sztandar, hymn, godło i ceremoniał.
§ 5
1.  Czas trwania cyklu kształcenia w Liceum wynosi 3 lata.
§ 6
1.  Szkoła używa pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
DZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY

§ 7
1. Szkoła realizuje cele i zadania oraz kształci umiejętności określone w ustawie z 7 września 1991r. - o systemie oświaty (jednolity tekst ustawy Dz. U. z 2004 r. nr. 256, poz. 2572 z późn. zm.,) Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz 17) i Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2. Nr 51, poz. 458, z późn. zm.), a także na przepisach wydanych na jej podstawie.

§ 8
1.   Szkoła zapewnia uczniom rozwój intelektualny, emocjonalny oraz fizyczny - odpowiednio do potrzeb psychofizycznych ucznia. Kształtuje poszanowanie godności osobistej, wolności światopoglądowej oraz wyznaniowej. W realizacji tego zadania szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka.

§ 9
1.   Szkoła umożliwia uczniom realizację obowiązku szkolnego oraz kontroluje jego spełnianie.
2.   Szkoła umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły; umożliwia rozwój ich talentów i zainteresowań poznawczych, społecznych, artystycznych i sportowych.
3. Szkoła podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej,  
    wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły i jej rozwoju organizacyjnego.

3.1 Działania, o których mowa w ust. 3 dotyczą:
      a) efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych;
      b) organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki;
      c) tworzenia warunków do rozwoju i aktywności uczniów;
      d) współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
      e) zarządzania szkołą lub placówką.

§ 10
1. (uchylony)
2. (uchylony)
3. Na zasadach określonych Statutem Zespołu Szkół Ogólnokształcących rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą przy realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych i profilaktycznych Szkoły.
3.1. Liceum realizuje zadania dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze w toku trzyletniego cyklu kształcenia na poziomie IV etapu edukacyjnego, którego ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
3.2  W Liceum realizuje się podstawę programową kształcenia ogólnego na podstawie programów wychowania lub nauczania dopuszczonych przez dyrektora zespołu do użytku w szkole.
      

1.   Szkoła, uwzględniając optymalne warunki rozwoju ucznia, zasady bezpieczeństwa, promocji  i ochrony zdrowia, realizuje zadania z zakresu dydaktyki zapewniając uczniom:
a)    naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
b)    poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie wiedzy na poziomie pozwalającym kontynuowanie nauki na wyższym etapie kształcenia,
c)    rozwój intelektualny pozwalający na samodzielne myślenie i wysuwanie wniosków oraz rozumowe opanowywanie przekazywanych treści przedmiotowych,
d)    rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo-skutkowych), funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych itp.,
e)    rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego,
f)     traktowanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny, kształtując światopogląd uczniów,
g)    poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
h)    poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej.
2.  Celem kształcenia ogólnego jest również:
     a) przyswojenie przez uczniów określonego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyk;
     b) zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
     c) kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.


1.    Uczniowie uczęszczają na naukę religii, etyki i wychowania do życia w rodzinie w momencie podjęcia przez nich nauki w szkole na podstawie pisemnego wyrażenia woli uczestniczenia w wybranych zajęciach. 
1.1 Uczeń może zrezygnować z uczestnictwa  w tych zajęciach na podstawie pisemnego oświadczenia rodzica / prawnego opiekuna, składanego dyrektorowi szkoły. Oświadczenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać zmienione.

       a) po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decyduje uczeń.
         1.2 Zasady zwolnienia ucznia z zajęć określa §13 ust. 5.
2. Uczestniczenie lub nieuczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem do dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.
3.  W szkole uczniowie winni kształcić swoje umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować się do pracy w warunkach współczesnego świata. Nauczyciel przygotowuje ucznia do zdobywania umiejętności w zakresie:
a)    planowania, organizowania oraz samooceny i odpowiedzialności za własną naukę,
b)    efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i zespołowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm,
c)    skutecznego rozwiązywania problemów,
d)    poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
e)    odnoszenia do praktyki zdobytej wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i nawyków,
f)     rozwoju sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań,
g)    przyswajania sobie metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych.
3.1 Szkoła udziela uczniom ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegającej na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia.
3.2 Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole określa Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.
4. Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
4.1 Opracowane lub wybrane przez nauczycieli programy nauczania, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i przyjęciu przez Dyrektora Szkoły tworzą Szkolny Zestaw Programów Nauczania,
4.2 Wybrane przez nauczycieli podręczniki tworzą Szkolny Zestaw Podręczników, który jest podawany do publicznej wiadomości po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i przyjęciu przez Dyrektora Szkoły.
5. Dyrektor Szkoły może zezwolić na indywidualny program nauki. Wniosek do Dyrektora Szkoły za pośrednictwem wychowawcy klasy, pedagoga szkolnego lub innego nauczyciela uczącego ucznia może złożyć zgodnie z obowiązującymi przepisami:
a)    uczeń, za zgodą rodziców,
b)    rodzice lub prawni opiekunowie,
c)     wychowawca klasy lub inny nauczyciel uczący zainteresowanego ucznia, za zgodą rodziców,
d)    uczeń, który ukończył 18 lat.
5.1 Na uzasadniony wniosek rodzica / opiekuna prawnego, poparty opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej, Dyrektor Szkoły może wyrazić zgodę na realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
     a) Uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie  rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z zakresu części podstawy programowej obowiązującej na danym etapie edukacyjnym, uzgodnionej na dany rok szkolny z Dyrektorem Szkoły.
      b) Egzaminy klasyfikacyjne są przeprowadzane przez szkołę, której dyrektor zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
      c) Uczniowi takiemu nie ustala się oceny zachowania.
5.2 Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego  ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości, w oparciu o opinię lub orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.

5.3  Indywidualnym nauczaniem szkoła obejmuje młodzież, której stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do Liceum.
a) indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania wydanym przez zespół orzekający działający w publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwanym dalej orzeczeniem,
b) dyrektor zespołu organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych dziecka oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

c) indywidualne nauczanie dyrektor zespołu organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym.
6. Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
7. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
8. W zakresie działalności wychowawczej Szkoła w szczególności:
a)   kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisach wykonawczych, wydanych na jej podstawie oraz w Statucie, przy uwzględnieniu wieku ucznia i warunków jakimi dysponuje Szkoła,

b)   upowszechniania zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,
c)   kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym),
d)   sprzyja zachowaniom proekologicznym,
e)   umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
f)    szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,
g)   kształtuje szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz Szkoły i środowiska,
h)   wdraża do dyscypliny i punktualności,
i)  kształtuje postawy sprzyjające ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takie jak: uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, kultura osobista, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw oraz do pracy zespołowej,

j) kształtuje postawy obywatelską, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji,

k) podejmuje odpowiednie kroki w celu zapobiegania wszelkiej dyskryminacji,
l) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej (poprzez organizację nauki religii rzymskokatolickiej i grekokatolickiej oraz naukę języka mniejszości narodowej: język ukraiński).

9. Szkoła opracowuje i wdraża program wychowawczy i profilaktyczny w celu kształtowania pożądanych postaw młodzieży wobec bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zagrożeń społecznych takich jak: alkoholizm, narkomania, zorganizowana przestępczość i innych.

10. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami, udziela pomocy i wsparcia uczniom, którym jest ona potrzebna z przyczyn losowych, rodzinnych lub rozwojowych oraz zaspokaja ich potrzeby w zależności od możliwości wychowawczych i materialnych. Formy pomocy: zajęcia wyrównawcze i specjalistyczne, m.in. korekcyjno-kompensacyjne, pomoc materialna. Szczegółowe zasady wsparcia, pomocy i wspomagania określa Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących: Zasady funkcjonowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

10.1 W celu realizacji zadań statutowych szkoła organizuje współpracę i współdziała z rodzicami, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Ośrodkiem Pomocy Rodzinie, Sądem Rodzinnym, Policją, stowarzyszeniami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży.
11. Zadania opiekuńcze Szkoły polegają na:
a)  przestrzeganiu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
b)  sprawowaniu indywidualnej opieki nad uczniami potrzebującymi takiej opieki.
12. Zakres realizacji zadań opiekuńczych Szkoły uzależniony jest od wieku ucznia, potrzeb środowiskowych i obowiązujących w szkole przepisów bhp. W związku z czym nauczyciel jest obowiązany:

a)  przebywać z młodzieżą w czasie zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych od chwili rozpoczęcia zajęć aż do ich zakończenia. Po skończonych zajęciach nauczyciel winien zadbać o pozostawienie porządku w miejscu pracy i nauki,

b)  w czasie przerw międzylekcyjnych nauczyciele pełnią dyżury na korytarzach i boisku według ustalonego harmonogramu, dotyczy to również nauczycieli pełniących zastępstwo płatne i nieodpłatne,

c)  w przypadku nagłego zachorowania ucznia (zasłabnięcia) nauczyciel powinien udzielić pierwszej pomocy, wezwać pomoc lekarską oraz zawiadomić rodziców,

d)  w uzasadnionych przypadkach zwolnić ucznia wcześniej z zajęć z innych przyczyn niż zdrowotne, ale tylko w oparciu o pisemną lub telefoniczną prośbę rodziców lub opiekunów prawnych,

e)  organizując wycieczkę nauczyciel winien omówić zasady bezpieczeństwa i higieny. Wycieczka winna rozpocząć się i zakończyć zbiórką przed szkołą. Uczniowie, którzy nie uczestniczą w wycieczce są przydzieleni na zajęcia dydaktyczne do innej klasy bądź klas. Opiekę nad nimi sprawują nauczyciele uczący w tej klasie.

13. Uczniowi z zaburzeniami rozwojowymi Dyrektor, na wniosek rodzica, prawnego opiekuna, wychowawcy, może przydzielić stałego opiekuna. Dyrektor Szkoły podczas posiedzenia Rady Pedagogicznej wyznacza opiekuna spośród nauczycieli, określając   zakres jego obowiązków.
14. Oddziały, do których uczęszczają dzieci przewlekle chore powinny mieć organizację nauki dostosowaną do potrzeb tych dzieci i możliwości organizacyjnych szkoły.


§ 13
1.   Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz za zgodą dyrektora inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
2.   W miarę możliwości organizacyjnych Szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez okres nauki w Szkole.

3.   Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor.
4.   Zadania wychowawcy w zakresie opieki, wychowania  i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają postanowienia Statutu Zespołu Szkół Ogólnokształcących.

5. Uczniowie zwolnieni decyzją Dyrektora Szkoły z zajęć szkolnych: wychowania fizycznego, religii, wychowania do życia w rodzinie, przebywają w trakcie ich trwania pod opieką nauczyciela świetlicy lub biblioteki szkolnej, wg ustaleń Dyrektora.

5.1 Na pisemny wniosek rodzica uczeń nieuczęszczający na zajęcia religii, wychowania do życia w rodzinie lub wychowania fizycznego może być zwolniony z zajęć, jeżeli jest to pierwsza lub ostatnia godzina lekcyjna.

5.2 Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.

5.3 Dyrektor Szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego lub informatyki na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach  wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii. 

5.4 Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.  


DZIAŁ III
ORGANY SZKOŁY I ICH ZADANIA

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 14
1.   Zadania i kompetencje organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nad Szkołą nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością Szkoły w sprawach administracyjnych i finansowych, a także prawnych określają odrębne przepisy.

2.   Organa, o których mowa w ust. 1, mogą ingerować w działalność szkoły wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie.


§ 15
1.   Szkołą kieruje Dyrektor będący zarazem Dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.
2.   Szczegółowe kompetencje Dyrektora określa Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.

§ 16
1.   Kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna, którą tworzą wszyscy nauczyciele uczący w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.

2.   Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej, jej kompetencje stanowiące i opiniodawcze reguluje Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach oraz Regulamin Rady Pedagogicznej.


§ 17
1.   Społecznymi organami Liceum są:
     - Samorząd Uczniowski Liceum,
     - Rada Rodziców będąca reprezentacją rodziców uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.
2.   Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców oraz jej kompetencje reguluje Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach oraz Regulamin Rady Rodziców.


§ 18
1. Działające w Szkole organa wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności. Zasady współdziałania reguluje Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.

Rozdział 2
Samorząd Uczniowski

§ 19
Postanowienia ogólne
1.   W Liceum działa Samorząd Uczniowski zwany “Samorządem”
2.   Wszyscy uczniowie Liceum z mocy prawa tworzą Samorząd Uczniowski.
3.   Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
4.   Samorząd może przedstawić Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

a)   prawo do zapoznania się z treścią programu nauczania, jego celami i stawianymi wymogami,
b)   prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c)    prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

d)  prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły,

e)   prawo wyboru w sposób demokratyczny nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu,
f)   na wniosek Dyrektora Szkoły prawo do wyrażenia opinii o pracy nauczyciela.

§ 20
Organa Samorządu Uczniowskiego

1.   Organa Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Szkoły zgodnie z Regulaminem Samorządu Uczniowskiego.

2.   Organami Samorządu Uczniowskiego są:
a)    samorządy klasowe,
b)    Rada Samorządu Uczniowskiego.
3.   Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego wobec organów Szkoły.
4.   Rada Samorządu Uczniowskiego składa się od 4 do 8 osób, w tym: przewodniczący, zastępca, sekretarz, skarbnik. Zebrania Rady zwołuje przewodniczący lub opiekun w zależności od potrzeb. Zebrania są protokołowane. Uchwały Rady, opinie i wnioski zapadają zwykłą większością głosów.

5.   Rada Samorządu Uczniowskiego:
a)  opracowuje i przedstawia projekt programu prac Samorządu Dyrektorowi Szkoły,
b)  jest wyrazicielem woli uczniów wobec Dyrektora Szkoły i Rady Pedagogicznej,
c)  Radzie Samorządu podlegają przewodniczący klas,
d)  Rada Samorządu ma prawo organizowania referendum w sprawach ważnych dla Szkoły.

§ 21
Tryb przeprowadzania wyborów do Rady Samorządu Uczniowskiego
1.   Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego.

§ 22
Dokumentacja Samorządu Uczniowskiego
1.   Dokumentację Samorządu Uczniowskiego tworzą:
a)   regulamin Samorządu,
b)   ordynacja wyborcza,
c)   zeszyt protokołów,
d)   roczne plany pracy.
§ 23
Zadania przewodniczącego i opiekuna Samorządu Uczniowskiego
1.   Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego:
a)  reprezentuje Samorząd wobec Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców,
b)  kieruje pracą Samorządu,
c)   organizuje współdziałanie Samorządu z samorządami klasowymi i organizacjami działającymi w Szkole,
2.   Opiekun Samorządu Uczniowskiego, którego kadencja trwa 1 rok:
a)   czuwa nad całokształtem prac Samorządu,
b)   prowadzi dokumentację rozliczeń finansowych,
c)   pośredniczy w rozstrzyganiu konfliktów między uczniami, zapobiega konfliktom między uczniami a nauczycielami.

§ 24

Postanowienia końcowe
1.   Wszystkie organa Szkoły powinny ze sobą współpracować i nieustannie dążyć do nobilitacji Szkoły przez usuwanie tego co złe w życiu szkoły i wspólne poszukiwanie sposobów doskonalenia jej pracy.
2.   Regulamin Samorządu Uczniowskiego wchodzi w życie po przyjęciu go na wspólnym posiedzeniu Rady Samorządu Uczniowskiego z samorządami klasowymi zwykłą większością głosów i zaakceptowaniu go przez Radę Pedagogiczną.
3.   Wszystkie sporne sprawy wynikające z działalności Samorządu Uczniowskiego rozstrzyga Dyrektor Szkoły.
DZIAŁ IV
STRUKTURA ORGANIZACYJNA SZKOŁY
Rozdział 1
Organizacja działalności Szkoły

§ 25
1.   Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny.
2.   Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
             a) semestr pierwszy w klasach I, II i III kończy się w miesiącu styczniu,
             b) semestr drugi w klasie III kończy się w ostatnim tygodniu kwietnia,
    c) semestr drugi w klasie I i II kończy się w ostatnim tygodniu czerwca,
3.   Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego wydane przez MEN.


§ 26
1.   Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
a)   plan pracy Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach
b)   arkusz organizacji Liceum,
c)   tygodniowy rozkład zajęć Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.

§ 27
1.   Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji Liceum, który zatwierdza organ prowadzący Szkołę w terminie do dnia 31 maja danego roku.

2.   W arkuszu organizacji Liceum zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników liceum łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.


§ 28

1. Organizację stałych, obowiązkowych, dodatkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Liceum z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.

2. W Liceum funkcjonuje jeden oddział w poziomie, liczący maksymalnie 24 osoby.
3.   Profil nauczania dla każdej klasy Liceum ustala Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, tj.

      a) ustala przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym, spośród których uczeń wybiera od 2 do 4 przedmiotów,
      b) co najmniej jednym z tych przedmiotów powinna być: historia, geografia, biologia, chemia lub fizyka.
3.1 W klasie I realizowane są przedmioty wyłącznie na poziomie podstawowym.
3.2 Uczniowie dokonują wyboru przedmiotów w zakresie rozszerzonym w trakcie nauki w klasie I.
3.3 Przedmioty w zakresie rozszerzonym są realizowane począwszy od klasy II.
3.4 W klasie II i/lub III uczniowie mogą realizować dodatkowo przedmiot uzupełniający, dla którego nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tego przedmiotu został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

3.5 Realizowany dodatkowo przez uczniów przedmiot uzupełniający ustala Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału, który wprowadzany jest dla danej klasy za zgodą organu prowadzącego.

4.   W szkole funkcjonuje Szkolny Program Doradztwa Zawodowego, który zatwierdzany jest przez Radę Pedagogiczną, a realizowany przez pedagoga szkolnego, wychowawców i nauczycieli przedmiotu „podstawy przedsiębiorczości” i „wiedza o społeczeństwie”.

5.   Realizując zadania wynikające ze Szkolnego Programu Doradztwa Zawodowego, pedagog przy współpracy z nauczycielami przygotowuje młodzież do trafnego wyboru zawodu i kierunku kształcenia poprzez następujące działania:

a)   systematycznie diagnozują zapotrzebowanie uczniów na informacje i pomoc w planowaniu dalszego kształcenia,
b)   gromadzą, aktualizują i udostępniają informacje edukacyjne i zawodowe, właściwe dla danego poziomu kształcenia,
c)    przeprowadzają indywidualne konsultacje i rozmowy mające na celu wskazywanie osobom zainteresowanym źródeł dodatkowej informacji na interesujące ich tematy,

d)   prowadzą zajęcia przygotowujące uczniów do świadomego planowania kariery,
e)    umożliwiają absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia,
f)    współpracują z instytucjami wspierającymi Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (Poradnia 
     Psychologiczno-Pedagogiczna, Powiatowy Urząd Pracy).


§ 29
1.   Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.



Rozdział 2
Formy działalności dydaktyczno-wychowawczej

§ 30
1.   Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: obowiązkowe zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego, objęte podstawą programową kształcenia ogólnego, prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym (etap IV – klasy 1-3).
1.1 Szkoła organizuje też dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się:
      a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nauczany w ramach obowiązkowych zajęć 
      b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program tych zajęć został włączony do szkolnego programu nauczania – religia rzymskokatolicka, religia grekokatolicka, język ukraiński. 
1.2 W szkole prowadzone są też zajęcia organizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
1.3 Organizuje się zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów.
1.4. Dla uczniów niepełnosprawnych z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej organizuje się zajęcia rewalidacyjne.
1.5. Za zgodą organu prowadzącego i po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i Radę Rodziców organizuje się zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

2.   Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3.   Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (30-60 minut), zachowując ogólny tygodniowy czas pracy obliczony na podstawie ramowego planu nauczania.

4.   W czasie trwania zajęć dydaktycznych organizuje się przerwy międzylekcyjne (od 5 do 20 minut), w tym tzw. dużą przerwę - obiadową. W przypadku zmian organizacyjnych Dyrektor Szkoły może zarządzić zmianę czasu trwania przerw międzylekcyjnych.


§ 31
1. Podstawową jednostką organizacyjną liceum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wchodzącym w skład Szkolnego Zestawu Programów.

2. Dyrektor corocznie w porozumieniu z organem prowadzącym decyduje o tym, jaka liczba uczniów znajdzie się w klasie oraz na jakich zajęciach - ze względu na konieczność stworzenia specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa - dojdzie do podziału oddziałów na grupy.

3.  Oddział obowiązkowo należy dzielić na grupy na zajęciach z języków obcych, jeżeli liczy powyżej 24 uczniów.
3.1 Liczba uczniów w grupie na zajęciach informatyki nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych w pracowni komputerowej.

4.  W przypadku oddziałów liczących mniej niż 24 uczniów podziału na grupy na zajęciach języków obcych można dokonywać za zgodą organu prowadzącego Szkołę.

5.  Zajęcia z wychowania fizycznego mogą być prowadzone w grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, liczącej nie więcej niż 26 uczniów – łącznie albo oddzielnie dla dziewcząt i chłopców.

6. W okresie szczególnie trudnych warunków demograficznych (wyż demograficzny, zmiana obwodu szkolnego) dopuszcza się
     organizację nauczania w klasach liczących inną liczbę uczniów.

7.  Przy podejmowaniu decyzji, o której mowa w ust.2, należy uwzględniać zasady wynikające z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania oraz wysokość środków finansowych posiadanych przez Liceum.

8.  (uchylony)

§ 32
1. Niektóre zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.

2. Zajęcia, o których mowa w ust. 1, są organizowane w ramach posiadanych przez Szkołę środków finansowych oraz w ramach godzin realizowania przez nauczycieli zajęć opiekuńczo-wychowawczych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów, wynikających z art. 42 ust. 2 pkt. 2 Karty Nauczyciela, rejestrowane w dziennikach zajęć pozalekcyjnych i rozliczane w okresach półrocznych.

3. Liczba uczestników zajęć rozwijających zdolności, zajęć wspomagających proces edukacji w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu Szkoły wynosi do 8 uczniów. 
4. W trakcie roku szkolnego mogą być organizowane wyjazdy na tzw. „zieloną szkołę”, gdzie prowadzone są zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe oraz działania wychowawcze i integrujące. Program „zielonej szkoły” musi być zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły.

Rozdział 3
(uchylony) 

Rozdział 4
Biblioteka szkolna
§ 34
1.   Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, która wspomaga realizację programów nauczania i wychowania, edukację kulturalną i informacyjną uczniów oraz służy kształceniu ustawicznemu nauczycieli.

1.1 W skład biblioteki wchodzi wypożyczalnia i czytelnia.
2.   Zadania i zasady funkcjonowania biblioteki szkolnej określa Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.
Rozdział 5
Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

§ 35
1.   Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych i ocen zachowania według skali określonej w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

2.   Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się jeden raz w roku szkolnym w miesiącu styczniu.
3.   Klasyfikowanie końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny z zachowania według skali, o której mowa w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.

4.   Szczegółowe zasady oceniania zawarte są w wewnątrzszkolnym systemie oceniania uczniów Dział VII. Na jego podstawie tworzone są przedmiotowe systemy oceniania.



DZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 36
1.   W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi w oparciu o arkusz organizacji, zatwierdzony przez organ prowadzący. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym jest posiadanie kwalifikacji pedagogicznych, zgodnych z obowiązującymi przepisami.

2.   Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Szkoły, warunki ich pracy określają odrębne przepisy Karty Nauczyciela i Kodeksu Pracy.

3.   Kwalifikacje nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz ich wynagradzania określają odrębne przepisy.
4.   Zakres zadań nauczycieli, wychowawców, pedagoga szkolnego i logopedy określa Statut Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach.


DZIAŁ VI
UCZNIOWIE SZKOŁY
Rozdział 1
Zasady rekrutacji do Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego

§ 37
1. Warunkiem przyjęcia do klasy pierwszej liceum jest ukończenie gimnazjum i przystąpienie do egzaminu gimnazjalnego.
2. Rekrutację do Liceum przeprowadza Komisja Rekrutacyjno-Kwalifikacyjna powołana przez Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach, zgodnie z aktualnym na dany rok szkolny Zarządzeniem Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty, na podstawie rozporządzeń wydanych przez Ministra właściwego do spraw oświaty, który corocznie określa szczegółowe zasady, warunki, terminy i tryb przeprowadzania rekrutacji do szkół.

2.1 (uchylony)
2.2 (uchylony)
2.3 (uchylony)
2.4 (uchylony)
3. Dyrektor Szkoły, nie później niż do końca lutego każdego roku, podaje kandydatom do wiadomości na stronie internetowej Szkoły kryteria rekrutacji do Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego, o których mowa w ust. 2.
4. (uchylony)
5. (uchylony)
6. (uchylony)
7. Dyrektor Szkoły może odstąpić od powołania komisji, jeśli liczba kandydatów ubiegających się o przyjęcie do Szkoły jest mniejsza lub równa liczbie wolnych miejsc, którymi dysponuje Szkoła.

8. Do zadań Komisji Rekrutacyjno-Kwalifikacyjnej należy:
a)  podanie do wiadomości kandydatom informacji o warunkach rekrutacji, z uwzględnieniem kryteriów zawartych w Statucie,
b)  ustalenie wyników postępowania kwalifikacyjnego i ogłoszenie listy kandydatów przyjętych do Szkoły,
c)  sporządzenie protokołu postępowania kwalifikacyjnego.
9. Kandydat składający dokumenty do Szkoły posługuje się kopiami świadectwa ukończenia gimnazjum i zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu, poświadczonych przez dyrektora gimnazjum, które ukończył.

10. Kandydat umieszczony na liście przyjętych do Liceum składa oświadczenie potwierdzające wolę podjęcia nauki oraz oryginały świadectwa i zaświadczenia w terminie ustalonym przez Kuratora Oświaty.

11. Przy przyjmowaniu do Szkoły w przypadku równorzędnych wyników uzyskanych w postępowaniu kwalifikacyjnym pierwszeństwo mają:

a)   sieroty, osoby przebywające w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz osoby umieszczone w rodzinach zastępczych,
b)   kandydaci o ukierunkowanych i udokumentowanych zdolnościach, którym ustalono indywidualny tok nauki,
c)    kandydaci z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwość wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej,

d)   uczniowie z terenu gminy Wydminy
11.1 Niezależnie od kryteriów podanych w § 37 Statutu Komisja Rekrutacyjno-Kwalifikacyjna może podjąć decyzję o nieprzyjęciu ucznia do szkoły uwzględniając jego bardzo niskie wyniki w nauce lub / oraz nieodpowiednie lub naganne zachowanie.

12. Informacje o wynikach rekrutacji do Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego umieszcza się na tablicy ogłoszeń na I piętrze Zespołu Szkół Ogólnokształcących oraz na stronie internetowej Szkoły.


Rozdział 2
Prawa i obowiązki uczniów
§ 38
Uczeń ma prawo do:
1.     Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
2.     Zapoznania się z programem nauczania, ich treściami, celami i wymaganiami edukacyjnymi.
3.     Sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce.
4.     Korzystania z pomieszczeń, urządzeń i wyposażenia Szkoły zgodnie z ich przeznaczeniem, organizacją pracy Szkoły, wyłącznie pod opieką nauczyciela.

5.     Wydawania gazetki szkolnej - ponosząc jednocześnie odpowiedzialność za treści w niej umieszczone.
6.     Właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
7.     Opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności.

8.     Swobody wyrażania myśli i przekonań, nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności osobistej.
9.     Rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów.
10.  Korzystania z poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego organizowanego na terenie Szkoły.
11.  Udziału w pracach samorządu klasowego i uczniowskiego.
12.  Odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych - na okres przerw świątecznych i ferii nie zadaje się prac domowych.
13.  Reprezentowania szkoły na konkursach, zawodach, przeglądach i innych imprezach zgodnie ze swoimi możliwościami i umiejętnościami.

14.  Powiadomienia z wyprzedzeniem 1-tygodniowym o terminie i zakresie prac klasowych. W ciągu dnia może być przeprowadzona tylko jedna praca klasowa, a w okresie tygodnia nie więcej niż trzy. Nauczyciel w ciągu dwóch tygodni od daty przeprowadzenia, oddaje do wglądu poprawione i ocenione prace klasowe uczniowi.

15.  Uczeń wybitnie uzdolniony ma prawo do indywidualnego toku nauki po uzyskaniu zgody Dyrektora Szkoły oraz pozytywnej opinii psychologa. Uczniowie wybitnie uzdolnieni mogą być promowani do klasy wyższej w ciągu roku szkolnego. Promowanie następuje po zakończeniu pierwszego semestru.

16.  Szkoła może zgłosić spośród uczniów kandydata do stypendiów proponowanych przez fundacje, organizacje, samorząd gminny i osoby prywatne.

16.1 Kandydat jest typowany na podstawie kryteriów określonych przez fundatorów i zatwierdzonych przez Dyrektora Szkoły.
17.  Uczeń ma prawo do dodatkowej pomocy ze strony nauczyciela wtedy, kiedy nie radzi sobie z opanowaniem materiału, co może być spowodowane usprawiedliwioną nieobecnością w szkole, opinią poradni i innych uzasadnionych zdarzeń losowych.

18.  Uczeń ma prawo być zwolniony z części zajęć, którym nie może sprostać z powodów zdrowotnych po przedstawieniu zaświadczenia lekarskiego lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

19.  Umożliwia się ukończenie danego typu Szkoły uczennicy w ciąży.
20.  Uczeń ma prawo do nagród lub dyplomów uznania za osiągnięcia w :
a)   konkursach przedmiotowych,
b)   olimpiadach przedmiotowych,
c)    nauce,
d)   sporcie,
e)    działalności społecznej, w szczególności w ramach wolontariatu.
21.  Uczeń ma prawo do:
a)   wyróżnienia przez wychowawcę klasy lub Dyrektora na apelu szkolnym,
b)   powiadomienia rodziców o wyróżnieniu lub nagrodzie ucznia.
22. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń oraz jego rodzic / opiekun prawny może w ciągu 7 dni wnieść odwołanie do Dyrektora Szkoły. Dyrektor rozpatruje odwołanie udzielając zainteresowanym odpowiedzi w ciągu 14 dni. Przy rozpoznaniu sprawy Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej.

23. (uchylony)

§ 39
Uczeń ma obowiązek:
1. Zachować się w każdej sytuacji w życiu szkolnym i pozaszkolnym w sposób godny i odpowiedzialny.
2. Uczęszczać systematycznie na zajęcia szkolne i wykorzystać w pełni czas przeznaczony na naukę, pracować nad poszerzeniem i pogłębieniem wiedzy, sprawności i umiejętności, przygotować się do zajęć szkolnych, aktywnie uczestniczyć w lekcjach w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

3. Usprawiedliwić każdą nieobecność według następujących zasad:
    a) przekazać wychowawcy pisemną prośbę rodziców o usprawiedliwienie nieobecności lub zwolnienie lekarskie z lekcji w ciągu tygodnia po powrocie do Szkoły,

    b) w przypadku nieobecności dłuższej niż tydzień powinien poinformować wychowawcę telefonicznie lub listownie.
4. Uzyskać zgodę wychowawcy klasy lub Dyrektora Szkoły na zwolnienie z części lub wszystkich zajęć lekcyjnych w danym dniu na bezpośrednią ustną, telefoniczną lub pisemną prośbę rodziców / opiekunów prawnych ucznia, wniosek służby zdrowia, organizacji, towarzystwa lub klubu sportowego.

5. W przypadku opuszczenia więcej niż 50% zajęć lekcyjnych w semestrze uczeń jest zobowiązany przystąpić do egzaminu klasyfikacyjnego z danego przedmiotu.

5.1 Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego określa §55 Statutu.
6. Postępować zgodnie z dobrem szkolnej społeczności, budować autorytet Szkoły uczynkami i wypowiedziami, dbać o  jej honor, znać, szanować i wzbogacać tradycje Szkoły.

7. Zawsze przestrzegać tradycyjnych form grzecznościowych w kontaktach z otoczeniem, posługiwać się poprawną polszczyzną.
8. Okazywać szacunek nauczycielom, pracownikom Szkoły, kolegom i koleżankom.
9. Przestrzegać regulaminów obowiązujących na terenie Szkoły, klasopracowni.
10. Nosić obowiązkowo strój na zajęcia wychowania fizycznego, zostawiać kurtki w szatni.
11. Być zdyscyplinowanym, podporządkowywać się zarządzeniom i poleceniom uprawnionych do ich wydawania osób lub władz społeczności szkolnej.

12. W sprawach spornych lub konfliktowych dotyczących naruszenia Statutu Szkoły albo spowodowanych inną przyczyną np. przekroczenia przepisów prawa - zachować następujący tryb postępowania:

a)  odwołać się do wychowawcy klasy, opiekuna Samorządu Szkolnego z prośbą o reprezentowanie racji ucznia przed Dyrektorem, Radą Pedagogiczną,

b)  odwołać się do Dyrektora Szkoły,
c)   odwołać się do Kuratora Oświaty.
13. Przestrzegać zasad współżycia społecznego, a w szczególności:
a)   przeciwstawiać się przejawom agresji, arogancji, brutalności, wulgarności i zgorszenia,
b)   szanować cudze poglądy i przekonania, przejawiać tolerancję,
c)    szanować wolność osobistą drugiego człowieka,
d)   naprawiać wyrządzoną szkodę lub krzywdę (łącznie z poniesieniem kosztów napraw zdewastowanego mienia),
e)    przeprosić za przewinienie,
f)    dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i kolegów, nieść im pomoc, nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, nigdy nie zażywać narkotyków ani innych środków odurzających,

g)    dbać o czystość i schludność ubioru, a w sytuacjach szczególnych takich jak uroczystości szkolne (zakończenie i rozpoczęcie roku szkolnego, egzaminy, apele, akademie) zadbać o wizytowy charakter stroju.

14. Ubiór i wygląd ucznia na terenie Szkoły nie może być wyzywający i rażący otoczenie.
15. Uczeń może przynosić do Szkoły cenne przedmioty na własną odpowiedzialność. W przypadku kradzieży lub zniszczenia Szkoła nie odpowiada materialnie za utraconą rzecz.

16. Troszczyć się o czystość, porządek, estetykę Szkoły i jej otoczenia, aktywnie uczestniczyć w ochronie przyrody, wpływać w miarę swojej możliwości na zmniejszenie zagrożeń ekologicznych.

17. Przestrzegać zasad używania telefonu komórkowego i innych urządzeń komunikacyjnych na terenie Szkoły:
      a) przed zajęciami dydaktycznymi bezwzględnie je wyłączyć,
      b) na terenie szkoły korzystać z w/w urządzeń wyłącznie w sytuacjach wyjątkowych i tylko w celu kontaktu z rodzicami / opiekunami prawnymi.


Rozdział 3
Nagrody i kary

§ 40
Nagrody
1.   Uczeń może być wyróżniony i nagrodzony:
a)  oceną wzorową z zachowania,
b)  świadectwem z wyróżnieniem (średnia ocen co najmniej 4,75),
c)  pochwałą Dyrektora Szkoły wobec wszystkich uczniów za osiągnięcia naukowe, sportowe, artystyczne lub  inne,
d)  wręczeniem dyplomu za bardzo dobre wyniki w nauce, wolontariat i działalność społeczną,
e)  przekazaniem listu gratulacyjnego na ręce rodziców lub opiekunów ucznia,
f)   przyznaniem nagrody rzeczowej lub finansowej w postaci np. dofinansowania wypoczynku lub  wyjazdu  szkolnego w miarę możliwości finansowych Szkoły,

g) stypendium za naukę fundowane przez organ prowadzący (średnia ocen powyżej 4,8 - 100% kwoty, powyżej 5,1 - 125%).
2.   Z wnioskiem o nagrodę lub wyróżnienie występuje Dyrektor Szkoły, wychowawca lub opiekun ucznia biorącego udział w olimpiadzie lub konkursie, Samorząd Uczniowski.

3.   Wnioski o nagrody dla uczniów rozpatruje Rada Pedagogiczna.
4.   Szczególnie wyróżniający się uczniowie otrzymują nagrody i wyróżnienia przyznawane przez władze oświatowe, samorządowe i państwowe oraz instytucje, organizacje i kluby według odrębnych zasad.


§ 41
Kary
1.   Społeczność szkolna karze ucznia za nieprzestrzeganie Statutu, regulaminów:
a)    oceną naganną z zachowania,
b)    upomnieniem lub naganą Dyrektora Szkoły udzieloną wobec wszystkich uczniów szkoły lub w obecności rodziców / prawnych opiekunów ucznia,

c)     upomnieniem lub naganą wpisaną w akta ucznia,
d)    zawieszeniem prawa do udziału w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych, do reprezentowania Szkoły na zewnątrz,
e)     (uchylony)
f)     przeniesieniem do innej szkoły (za zgodą rodziców / prawnych opiekunów),
g)     skreśleniem z listy uczniów (dotyczy uczniów powyżej 18 roku życia).
h)    uczniowie sprawiający szczególne problemy wychowawcze w Szkole mogą zostać zobowiązani przez wychowawcę klasy lub dyrekcję do założenia odrębnego zeszytu uwag, w celu odnotowywania przez nauczycieli na każdych zajęciach informacji o ich zachowaniu. Powyższy zeszyt uczeń zobowiązany jest codziennie przedstawić wychowawcy lub dyrekcji Szkoły.

2.   Uczeń, który ukończył 18 rok życia może być skreślony z listy uczniów Liceum przez Dyrektora Szkoły w przypadku:
a)  nieusprawiedliwienia w terminie obowiązkowego miesięcznego wymiaru godzin lekcyjnych w danym roku szkolnym,
b)  złamania zakazu spożywania alkoholu, zażywania środków odurzających,
c)   ponownego, w czasie trwania nauki, popełnienia wykroczenia zagrożonego naganą Dyrektora z wpisem do akt,
d)  świadomego niszczenia mienia Szkoły,
e)   działania stwarzającego zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów i  pracowników Szkoły,
f)   postępowania niegodnego, nieodpowiedzialnego, godzącego w dobre imię Liceum.
3.   Uczeń po ukończeniu 18 roku życia może być również skreślony z listy uczniów Liceum na własną prośbę lub prośbę rodziców / prawnych opiekunów złożoną na piśmie do Dyrektora Szkoły.

3.1  Po ukończeniu 18 lat uczeń nieprzestrzegający regulaminów, Statutu Szkoły lub niewywiązujący się ze swoich obowiązków, może być uchwałą Rady Pedagogicznej skreślony z listy uczniów Szkoły. Wniosek o skreślenie ucznia wraz z uzasadnieniem składa do Dyrektora wychowawca lub pedagog szkolny oraz przedkłada do wiadomości uczniowi i rodzicom / prawnym opiekunom osobiście lub pocztą za potwierdzeniem odbioru. Od decyzji uczeń może odwołać się do Kuratora Oświaty w terminie 14 dni.

4.   Przypadki wymienione w ust. 2 pkt. a-f mogą być również podstawą wystąpienia Dyrektora Szkoły do Kuratora Oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia, który nie ukończył 18 lat, do innej szkoły lub placówki wychowawczej.

5.   Z wnioskiem o ukaranie ucznia występują: wychowawca klasy, Dyrektor Szkoły lub inny członek Rady Pedagogicznej w imieniu własnym lub cudzym, jeżeli uzna to za uzasadnione.

6.   Wykonanie kary może zostać zawieszone na czas próby (nie dłuższy niż pół roku), jeżeli uczeń uzyska poręczenie Samorządu klasowego lub szkolnego, Rady Rodziców, organizacji młodzieżowej, społecznej lub klubu sportowego.

7.   Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.

8.   Kara stosowana jest po uprzednim wysłuchaniu ucznia w obecności co najmniej jednej z wymienionych osób: rodzica / prawnego opiekuna, pedagoga, wychowawcy klasy, a o zastosowaniu kary uczeń oraz jego rodzice zawiadamiani są na piśmie, w którym należy wskazać rodzaj naruszenia obowiązków uczniowskich, daty dopuszczenia się przez ucznia tego naruszenia oraz informację o prawie zgłoszenia odwołania i terminie jego wniesienia. Odpis zawiadomienia składa się do arkusza ocen.

9.   Od nałożonej kary rodzic lub opiekun prawny ucznia może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść odwołanie
     do Dyrektora Szkoły. Dyrektor Szkoły rozpatruje odwołanie w ciągu 14 dni udzielając zainteresowanym pisemnej odpowiedzi o sposobie załatwienia sprawy. Przy rozpoznaniu odwołania Dyrektor zasięga opinii Rady Pedagogicznej. W przypadku ucznia skreślonego z listy rodzic / prawny opiekun ma prawo dowołać się od decyzji Rady Pedagogicznej do Kuratorium Oświaty w terminie 7 dni od podjęcia uchwały. Wykonanie kary może być utrzymane w mocy, zawieszone lub uchylone.

10. Przy zastosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności rodzaj naruszenia obowiązków uczniowskich, stopień winy ucznia i jego dotychczasowy stosunek do nauki oraz obowiązków ucznia określonych niniejszym Statutem oraz przepisami szczegółowymi, a także opinię pedagoga szkolnego.

11. Szkoła może odstąpić od nałożenia na ucznia kary jeśli stopień winy ucznia jest nieznaczny, a uczeń okazał skruchę i obiecał przestrzegać obowiązków uczniowskich wynikających z przepisów prawa.


§ 42
1.  O ukaraniu ucznia oraz nałożonych karach informuje się pedagoga szkolnego oraz rodziców / prawnych opiekunów ucznia.
1.1 Rozstrzyganie sytuacji konfliktowych zagrożonych nałożeniem na ucznia kary odbywa się w porozumieniu z pedagogiem szkolnym, który sporządza notatkę z przebiegu rozmów, wdrożonych działań oraz podjętych wobec ucznia decyzji.

2.  Przepisu poprzedzającego, w części dotyczącej informowania o zamiarze ukarania ucznia, nie stosuje się w wypadku upomnień udzielanych w trybie natychmiastowym.

DZIAŁ VII

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW

Rozdział 1
Cele, metody i zadania wewnątrzszkolnego systemu oceniania

§ 43
1. Wewnątrzszkolny system oceniania ustala system bieżącego oceniania uczniów. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne oraz zachowanie ucznia.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, standardów egzaminacyjnych i realizowanych w szkole programów nauczania, formułowaniu oceny oraz informowaniu uczniów i rodziców / prawnych opiekunów o wymaganiach edukacyjnych.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

§ 44
Celem wewnątrzszkolnego oceniania jest:
1.   Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie.
2.   Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swego rozwoju.
3.   Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
4.   Dostarczanie rodzicom / prawnym opiekunom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz szczególnych uzdolnieniach ucznia.

5.   Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

§ 45
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1.   Formułowanie przez nauczycieli wymagań niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

2.   Ustalanie kryteriów oceniania zachowania.
3.   Ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

4.   Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.
5.   Ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

6.   Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

7.   Ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom / prawnym opiekunom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu oraz o jego szczególnych uzdolnieniach.


Rozdział 2
Ocenianie uczniów Liceum

§ 46
1.   W Liceum ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia dokonuje się na podstawie:
a)    prac pisemnych i wypowiedzi uczniów,
b)    stałej obserwacji postępów uczniów dotyczącej systematyczności w odrabianiu prac domowych, wysiłku ucznia, aktywności na lekcjach oraz stosunku do przedmiotu.

2.   Sposoby oceniania postępów uczniów oraz warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zawarte są w przedmiotowych systemach oceniania, opracowanych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.

3.   Uczeń może otrzymać wyższą od przewidywanej ocenę śródroczną lub roczną z danego przedmiotu, jeżeli we wskazanym terminie wykaże się opanowaniem materiału wskazanego przez nauczyciela na poziomie adekwatnym do oceny, o którą się ubiega.

4.   Uczeń może otrzymać wyższą od przewidywanej ocenę śródroczną lub roczną z zachowania, jeżeli wykaże się zaangażowaniem w życie szkoły, klasy, środowiska lokalnego, wolontariatu, w taki sposób, że otrzyma dodatkową ilość punktów (zgodnie z punktowym systemem oceniania) umożliwiającą podwyższenie oceny oraz wykaże się nienaganną postawą.


§ 47
1.   W systemie oceniania uczeń otrzymuje oceny cząstkowe i ocenę końcową (śródroczną lub roczną). Ocena końcowa powinna uwzględniać oceny cząstkowe uzyskane w wyniku różnych form sprawdzających wiadomości i umiejętności ucznia.

2.   Rodzice / prawni opiekunowie będą informowani w formie pisemnej o pracy ucznia, ocenach bieżących, zachowaniu, jak też o przewidywanych śródrocznych i rocznych ocenach ze wszystkich przedmiotów i zachowania podczas:      

a)   indywidualnych spotkań z wychowawcą i nauczycielami w ramach tzw. „Szkoły Otwartych Drzwi”, które odbywać się będą dwa razy w roku (po jednym w każdym semestrze), najpóźniej na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej,

b)   informacji ustnej w ramach indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
c)   planowych zebrań wychowawców klas z rodzicami.
3.   O przewidywanych ocenach niedostatecznych i nieklasyfikowaniu ucznia rodzice powiadamiani będą przez wychowawcę klasy na zebraniach w ramach „Szkoły Otwartych Drzwi” - rodzic / prawny opiekun potwierdza to podpisem w dzienniku lekcyjnym. W przypadku nieobecności rodzica / prawnego opiekuna będzie on informowany listownie.

4.   (uchylony)


§ 48
Zasady oceniania uczniów.

1. Na początku roku szkolnego uczniowie i rodzice / opiekunowie prawni zostają poinformowani przez nauczyciela o:
     a)  wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,

     b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
     c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana śródrocznej / rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

1.1    W ciągu roku szkolnego powyższe kryteria są do wglądu w bibliotece szkolnej.
2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i dla rodziców / opiekunów prawnych.
3.   Ocenianie ucznia przeprowadzane jest systematycznie i wieloelementowo.
4.   Nauczyciel uzasadnia ocenę słownie lub pisemnie zgodnie z zasadami opracowanymi w Przedmiotowym Systemie Oceniania.
4.1 Uzasadnieniem pisemnym oceny może być dodatkowy, obok cyfry, zapis oceny ucznia ze sprawdzianu / kartkówki / pracy pisemnej w skali procentowej, zgodnie z §50 ust. 2 niniejszego Statutu.

4.2 Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.  

5.   Uczeń powinien być oceniony przynajmniej raz w miesiącu z danego przedmiotu.
6.   Oceny z prac klasowych są wpisywane do dziennika lekcyjnego czerwonym kolorem.
7.   Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom / opiekunom prawnym w ramach indywidualnych spotkań z nauczycielami przedmiotów.

8.   Nauczyciel jest zobowiązany do oddania uczniowi do wglądu sprawdzonych i ocenionych prac pisemnych w ciągu 14 dni.
9.   W jednym tygodniu mogą odbywać się co najwyżej trzy pisemne prace klasowe.
10. Nauczyciel danego przedmiotu jest zobowiązany z tygodniowym wyprzedzeniem zapowiedzieć i zapisać w dzienniku lekcyjnym termin pisemnej pracy klasowej.

11. Pisemne prace klasowe nauczyciel zobowiązany jest przechowywać przez cały rok szkolny.
12. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.


§ 49
1.   Przedmiotem oceny ucznia są realne osiągnięcia.
2.   Na poszczególnych przedmiotach uczeń oceniany jest za:
a)    zakres wiadomości i umiejętności,
b)    rozumienie materiału rzeczowego,
c)    umiejętność stosowania wiedzy.
3.   Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć, także systematyczność udziału ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych przez szkołę na rzecz kultury fizycznej.

4.   Laureaci i finaliści konkursów przedmiotowych i olimpiad o zasięgu wojewódzkim i ogólnopolskim w Liceum otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.

5.   Oceny klasyfikacyjne z religii i etyki są wliczane do średniej ocen ucznia, nie mają jednak wpływu na promocję do klasy programowo wyższej / ukończenie szkoły.

6.   W przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i zajęcia etyki, do średniej ocen wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z ocen rocznych klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć.

7.   W przypadku gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii rzymskokatolickiej i religii grekokatolickiej, do średniej ocen wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z ocen rocznych klasyfikacyjnych uzyskanych z tych zajęć.


§ 50
Metody oceniania ucznia
1.   Osiągnięcia ucznia ocenia się poprzez:
a)  obserwację dotyczącą systematyczności w odrabianiu prac domowych, wysiłku ucznia włożonego w naukę, aktywności na lekcji oraz stosunku ucznia do przedmiotu,

b)  odpowiedzi ustne podczas lekcji, ćwiczenia itp.,
c)   kontrolę pisemną: kartkówki, prace klasowe, wypracowania, pisemne prace samodzielne, testy osiągnięć szkolnych.
2.   Poprzez prace klasowe rozumie się sprawdzian wiadomości obejmujący materiał określony przez nauczyciela, trwający jedną godzinę lekcyjną. W ocenianiu stosuje się skalę procentową:


100% - 95%         - 6 (celujący)
  94% - 85%   - 5 (bardzo dobry )
  84% - 70%   - 4 (dobry )
  69% - 50%   - 3 (dostateczny)
  49% - 30%   - 2 (dopuszczający)
  29% - 0%    - 1 (niedostateczny)

3.  Kartkówki to sprawdziany obejmujące wiadomości z nie więcej niż z trzech ostatnich lekcji.
4.  Poprawa prac pisemnych i ocen niedostatecznych z danego przedmiotu odbywa się zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania.

5.  Ocenianie wiedzy i umiejętności ucznia powinno być dokonywane systematycznie, w różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność oceny, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.


§ 51
1.   W klasach I - III Liceum obowiązują tradycyjne oceny szkolne.
2.   Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności określony w podstawie programowej przedmiotu ocenia się w stopniach szkolnych wg następującej skali:


STOPIEŃ - OZNACZENIE CYFROWE
celujący -  6
bardzo dobry -  5
dobry -  4
dostateczny -  3
dopuszczający -  2
niedostateczny -  1


3.   Ocenę wystawia nauczyciel uczący danego przedmiotu.
4.   Stopień ustalony przez nauczyciela nie może być uchylony ani zmieniony decyzją administracyjną z zastrzeżeniem § 57.
5.   Nauczyciel wystawia następujące typy ocen bieżących i klasyfikacyjnych:
a) cząstkową, która zawiera informacje o bieżących osiągnięciach ucznia w formie stopni szkolnych wyrażonych w skali od 1 do 6. Dopuszcza się stosowanie znaków wpisywanych ołówkiem (kropek, plusów i minusów) tylko jako znaków określających aktywność ucznia lub jego nieprzygotowanie,

     b) śródroczną, wystawianą na koniec pierwszego semestru, maksymalnie trzy dni przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej,
     c) roczną, określającą ogólny poziom wiadomości i umiejętności ucznia przewidzianych w programie nauczania na dany rok szkolny, wystawianą maksymalnie trzy dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnej rady pedagogicznej,

     d) końcową.
5.1 Na klasyfikację końcową składają się:
      1) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej lub semestrze programowo najwyższym, oraz

      2) roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych lub semestrach programowo niższych w szkole danego typu, oraz

      3) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ustalona w klasie programowo najwyższej.
5.2 Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej danego typu.
6.  Oceny klasyfikacyjne nie mogą być ustalone jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych.
6.1 Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
6.2 Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
      1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
      2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
7.   Ocena śródroczna staje się automatycznie końcoworoczną, jeżeli przedmiot nauczany jest w danym roku szkolnym tylko w pierwszym semestrze.

8.   W przypadku gdy przedmiot nauczany jest przez dwóch lub więcej nauczycieli, ocenę śródroczną i roczną uzgadniają wszyscy nauczyciele prowadzący.

9.   Szkoła umożliwia uczniowi uzupełnienie braków - uczeń, który za I półrocze z danego przedmiotu otrzymał ocenę niedostateczną, zobowiązany jest do uzupełnienia w czasie dwóch miesięcy następnego semestru braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach, wskazanych przez nauczyciela uczącego danego przedmiotu oraz przedstawienia w formie pisemnej wyników swojej pracy do oceny. W razie gdy braki nie zostaną uzupełnione, ocena śródroczna może stanowić podstawę do ustalenia oceny niedostatecznej na koniec roku szkolnego.


Rozdział 3
Punktowy system oceniania zachowania

§ 52
Zasady ustalania ocen zachowania uczniów
1. Każdy uczeń na początku semestru otrzymuje 170 punktów, co odpowiada ocenie dobrej.
1.1 Wychowawca oddziału na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców / prawnych opiekunów o:
      a) warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania;
      b) warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Ocenę zachowania ustala się według skali określonej w wewnątrzszkolnym systemie oceniania.
3.   Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
a) oceny z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie Szkoły.
4.   Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia (na podstawie wpisów w zeszycie ocen zachowania).

5.   Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna z zastrzeżeniem przypadku, w którym obowiązuje tryb odwoławczy.

6.   Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a)   wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
b)   postępowanie zgodne z dobrem szkolnej społeczności, dbałość o honor i tradycje Szkoły,
c)    dbałość o piękno mowy ojczystej,
d)   dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
e)    godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
f)    okazywanie szacunku innym osobom,
g)    przeciwstawianie się przejawom przemocy, agresji i wulgarności.
7.   Uczeń nie może uzyskać oceny wzorowej z zachowania w danym semestrze w przypadku opuszczenia 3 lekcji bez usprawiedliwienia lub uzyskania w semestrze powyżej 10 pkt. ujemnych oraz oceny bardzo dobrej w przypadku uzyskania -30 pkt.

8.                             8.  Uczeń uzyskuje ocenę semestralną / roczną w zależności od ilości uzyskanych punktów - wg poniższej tabeli:

Łączna ilość punktów
Ocena zachowania – semestralna lub roczna
powyżej 250
wzorowe
200 - 250
bardzo dobre
161 - 199
dobre
81 - 160
poprawne
0 - 80
nieodpowiednie
poniżej 0
naganne

9. Zachowanie ocenia się w dwóch obszarach: zachowania pozytywne i zachowania negatywne.
    
I. Zachowania pozytywne:
L.p.

Punkty dodatnie
1.
Aktywne sprawowanie funkcji w szkole
do 20
2.
Aktywne sprawowanie funkcji w klasie
do 20
3.
Reprezentowanie szkoły na zewnątrz (konkursy, zawody)
- za udział w etapie szkolnym 5 pkt, etap powiatowy 10 pkt, etap wojewódzki 15 pkt
suma punktów
4.
Pomoc w organizowaniu imprez szkolnych
do 15
5.
Praca na rzecz klasy
do 20
6.
Praca na rzecz Szkoły
do 20
7.
Praca na rzecz środowiska, wolontariat
do 20
8.
Udokumentowana pomoc kolegom w nauce
do 15
9.
Punktualność
do 10
10.
Przejawianie inicjatywy, aktywny udział w pracach kół zainteresowań i organizacjach
do 20
11.
Przeciwstawianie się przejawom agresji i wulgarności
do 15
12.
Godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią.
do 20
13.
100% frekwencja
(Nieobecności spowodowane brakiem dojazdu do szkoły, wizytą u lekarza w celu wykonania szczepień lub bilansu oraz nieobecności związane z obchodzonymi w innych terminach Świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocy przez uczniów wyznania grekokatolickiego, nie wpływają na obniżenie frekwencji).
30
14.
Do dyspozycji wychowawcy
do 30

II. Zachowania negatywne:
L.p.

Punkty ujemne


1.
Przeszkadzanie na lekcji
za każde 2
2
Uporczywe przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji
za każde 5
3.
Niewykonywanie poleceń nauczyciela
za każde 3
4.
Aroganckie odezwanie się do nauczyciela, pracowników szkoły, kolegów i koleżanek
za każde 10
5.
Ubliżanie, zaczepianie słowne lub fizyczne
za każde 15
6.
Bójka
za każdą 50
7.
Wulgarne słownictwo
za każde 5
8.
Niewłaściwe zachowanie po za szkołą
za każde 30
9.
Niewłaściwe zachowanie na terenie szkoły i imprezach szkolnych
za każde od 10 do 50
10.
Niszczenie mienia szkolnego i rzeczy innych uczniów
za każde od 10 do 50
11.
Niszczenie przyrody, znęcanie się nad zwierzętami
za każde 10
12.
Kradzież, wyłudzanie
za każde 50
13.
Fałszowanie podpisów, dokumentów
za każde 20
14.
Zaśmiecanie otoczenia
za każde 5
15.
Palenie papierosów
za każde 30
16.
Picie alkoholu; posiadanie, zażywanie lub rozprowadzanie środków odurzających
za każde 50
17.
Nieusprawiedliwione spóźnianie się na lekcje
za każde 5
18.
Opuszczanie lekcji bez usprawiedliwienia /1 godz./
za każdą 5
19.
Niewykonywanie zobowiązań
za każde 5
20.
Niewłaściwy wygląd (wyzywający strój)
5 za dzień
21.
Do dyspozycji wychowawcy
do 30


§ 53
Akcje sprawdzające.
1. Badanie poziomu osiągnięć edukacyjnych uczniów odbywać się będzie zgodnie ze szkolnym systemem badania osiągnięć, który obejmuje:

    - próbny egzamin maturalny pod koniec II klasy,
    - dwa próbne egzaminy maturalne w III klasie.
2. Sprawdzanie wiadomości uczniów klas programowo najwyższych odbywać się będzie poprzez zewnętrzne egzaminy maturalne.
3. Termin i procedury przeprowadzania egzaminu maturalnego regulują odrębne przepisy, tj. Harmonogram oraz Procedury organizowania i przeprowadzania egzaminu maturalnego ogłaszane w danym roku szkolnym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną oraz Wewnątrzszkolna instrukcja przygotowania, organizacji i przeprowadzania egzaminu maturalnego.


Rozdział 4
Promocja
§ 54
1.   Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego.

2.   Uczeń kończy szkołę, jeżeli w klasie kończącej dany etap oceniania uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
3.   Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

4.   Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

5.   Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły ponadgimnazjalnej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

         6.  (uchylony)
         7.  (uchylony)

Rozdział 5
Egzamin klasyfikacyjny
§ 55
1.   O przystąpienie do egzaminu klasyfikacyjnego z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych może ubiegać się uczeń, którego nieobecność na zajęciach dydaktycznych przekroczyła połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania i jest usprawiedliwiona oraz brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej. Egzamin przeprowadza się na wniosek ucznia lub jego rodziców / prawnych opiekunów.

2.   Na wniosek ucznia lub wniosek rodziców / prawnych opiekunów może to zrobić uczeń, którego nieobecność jest nieusprawiedliwiona. Zgodę wówczas musi wyrazić Rada Pedagogiczna.

3.   Wniosek o egzamin klasyfikacyjny musi być złożony do Dyrektora Szkoły nie później niż jeden dzień przed klasyfikacyjną radą pedagogiczną.

4.   Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a)  realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki,
b) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą,
c) przenoszący się z innej szkoły, w której nie realizował programu nauczania z przedmiotu obowiązującego w szkole.
d) kontynuujący we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia języka obcego nowożytnego.

5.  Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt b nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych z wychowania fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.

6.  Uczniowi, o którym mowa w ust. 4 pkt b nie ustala się oceny zachowania.
7.  O przewidywanym nieklasyfikowaniu wychowawca powiadamia rodziców / opiekunów prawnych w formie pisemnej, na miesiąc przed planowana radą klasyfikacyjną.

8.  Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Dokładny termin egzaminu uzgadnia Dyrekcja Szkoły z uczniem i jego rodzicami / prawnymi opiekunami.            

9.  Jeżeli uczeń, który nie jest klasyfikowany za I półrocze z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej i nie wystąpi o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego, to wówczas zobowiązany jest do uzupełnienia w czasie dwóch miesięcy następnego semestru braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach, wskazanych przez nauczyciela uczącego danego przedmiotu oraz przedstawienia wyników swojej pracy do oceny. W razie, gdy braki nie zostaną uzupełnione, uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, która może stanowić podstawę do ustalenia oceny niedostatecznej na koniec roku szkolnego.

10. Dokumentację potwierdzającą uzupełnienie braków w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach ucznia przechowuje nauczyciel danego przedmiotu.

11. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 1, 2, 4 pkt a, c przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez Dyrektora Szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

12. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt b, przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:

a)  Dyrektor Szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora  Szkoły - jako przewodniczący komisji,
b)  nauczyciel danych zajęć edukacyjnych,
c)   nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu. 
12.1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt d, przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:

   a) Dyrektor Szkoły lub nauczyciel wskazany przez Dyrektora Szkoły jako przewodniczący komisji,
   b) nauczyciel danego języka obcego nowożytnego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły,
   c) nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
13. Przewodniczący komisji uzgadnia z rodzicami / prawnymi opiekunami ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt b liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.

14. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice / prawni opiekunowie.
15. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem ust. 16,
a) część pisemna trwa 45 minut,
b) w części ustnej uczeń ma na przygotowanie odpowiedzi 20 minut,
c)  długość przerwy pomiędzy częścią pisemną a ustną uzależniona jest od ilości zdających, nie może być jednak krótsza niż 20 minut,

d) czas trwania przerwy ogłasza przewodniczący komisji po zakończeniu części pisemnej.
16. Egzamin klasyfikacyjny z informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
17. Pytania egzaminacyjne w formie pisemnej i ustnej ustala i opracowuje nauczyciel przedmiotu - egzaminator.
18. Zestaw egzaminacyjny w formie pisemnej i ustnej powinien zawierać zagadnienia (pytania) na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym.

19. Podczas egzaminu klasyfikacyjnego z przedmiotów wymienionych w ust.16 ocenie podlega w szczególności wysiłek wkładany przez ucznia w wykonywanie polecenia.

20. Metodę sprawdzania wiadomości ustala nauczyciel przedmiotu - egzaminator, przekazując informację przewodniczącemu komisji.
21. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a)  imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 11, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzonego dla ucznia, o którym mowa w ust 4 pkt b - skład komisji,

b)  termin egzaminu klasyfikacyjnego,
c)  zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,
d)  ustaloną ocenę klasyfikacyjną,
e)  nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
f)  imię i nazwisko ucznia.
21.1 Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

22. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

23. Uczeń, który z przyczyn losowych  nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w  wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez Dyrektora Szkoły.

24. Ocena uzyskana podczas egzaminu klasyfikacyjnego jest wystawiana zgodnie z kryteriami wewnątrzszkolnego systemu oceniania.
25. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 57.


Rozdział 6
Egzamin poprawkowy
§ 56
1.   Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.

2.   Egzamin poprawkowy przeprowadza w ostatnim tygodniu ferii letnich, a termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

3.   Uczeń, który w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego otrzymał ocenę niedostateczną, składa pisemną prośbę o   egzamin poprawkowy, w terminie 5 dni od daty egzaminu klasyfikacyjnego.

4.   Rodzice uczniów Liceum zdających egzamin poprawkowy są powiadamiani na piśmie o terminie egzaminu przez wychowawcę klasy (nie dotyczy to egzaminów poprawkowych z matury).

5.   Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za dojazd i powrót ucznia z egzaminu poprawkowego.
6.   Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora Szkoły. W skład komisji wchodzą:
a)  Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły - jako przewodniczący komisji,
b)  nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c)   nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
7.   Nauczyciel, o którym mowa w ust. 6 pkt. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

8.   Pytania egzaminacyjne w formie zestawów lub testu, uwzględniające kryteria umiejętności objęte programem na poziomie podstawowym ustala i opracowuje nauczyciel przedmiotu, z którego zdawany jest egzamin poprawkowy.

9.   Egzamin ma formę pisemną i ustną.
a)    egzamin w formie pisemnej trwa 45 minut,
b)    uczeń ma po 20 minut na przygotowanie i udzielenie odpowiedzi w formie ustnej,
c)    długość przerwy pomiędzy formami pisemną a ustną uzależniona jest od ilości zdających, nie może jednak być krótsza niż 20 minut,

d)    czas trwania przerwy ogłasza przewodniczący komisji po zakończeniu pracy w formie pisemnej.
10. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a)   imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
b)   termin egzaminu poprawkowego,
c)   zadania egzaminacyjne,
d)   ustaloną ocenę klasyfikacyjną, 
e)  nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin,
      f)  imię i nazwisko ucznia.
10.1 Do protokołu dołącza się odpowiednio pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia oraz o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

11. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły, nie później niż do końca września.

12. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji.
13. Ocena uzyskana podczas egzaminu poprawkowego jest wystawiana zgodnie z kryteriami wewnątrzszkolnego oceniania.
14. Wynik egzaminu ustalony przez komisję jest ostateczny i nieodwołalny z zastrzeżeniem § 57 (tryb odwoławczy).
15. Rada Pedagogiczna, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo zajęć z języka mniejszości narodowej, pod warunkiem że te zajęcia są realizowane w klasie programowo wyższej.


Rozdział 7
Egzamin klasyfikacyjny, poprawkowy i ocena zachowania - tryb odwoławczy

§ 57
1.   Uczeń lub jego rodzice / prawni opiekunowie mogą w terminie od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub zachowania, nie później niż 2 dni robocze od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2.   W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna lub poprawkowa z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalenia, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która:

a)   w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian  wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,

b)   w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
3.   Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt a, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu wiadomości uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami / prawnymi opiekunami.

4.   W skład komisji wchodzą:
     1)  W przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a)  Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły - jako przewodniczący komisji,
b)  nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c)    nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
     2)  W przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a)  Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora Szkoły - jako przewodniczący komisji,
b)  wychowawca oddziału,
c)  nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjnej w danym oddziale,
d)  pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
e)  przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
f)   przedstawiciel Rady Rodziców,
g) psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
h) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
i) przedstawiciel Rady Rodziców.
     3)  Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

5.   Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

6.   Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

7.   Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji.
8.   Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpi do sprawdzianu wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.

9.   Przepisy ust. 1-8 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

10. Na wniosek ucznia lub jego rodziców  / opiekunów prawnych dokumentacja dotycząca egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi i/lub jego rodzicom / opiekunom prawnym w obecności nauczyciela przedmiotu i/lub wychowawcy i/lub Dyrektora Szkoły.



DZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 58
1.   Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
2.   Zasady postępowania w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień określa Ustawa.
3.   Wewnątrzszkolny system oceniania stanowi integralną część Statutu Szkoły.
§ 59
1. Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
§ 60
1. Statut wchodzi w życie w dniu 27 sierpnia 2015 r.

Przewodniczący Rady Pedagogicznej – Dyrektor Szkoły 

1 komentarz: